Videospil er en populær form for underholdning og en voksende industri over hele verden. Antallet af gamere, både i Danmark og på verdensplan, er steget dramatisk i de seneste år, og det er blevet en af de største kilder til underholdning og interaktion på tværs af kulturer og samfund.
I Danmark er der omkring 2,5 millioner gamere, hvilket svarer til cirka 43% af den samlede befolkning. Ifølge en rapport fra Dansk Erhverv i 2021 er danske gamere også meget aktive og spiller i gennemsnit omkring 7,4 timer om ugen. Det estimeres, at den danske gamingindustri i 2020 havde en omsætning på 4,6 milliarder kroner.
På verdensplan er antallet af gamere endnu større. Ifølge en rapport fra Newzoo i 2021 estimeres det, at der er over 2,9 milliarder gamere på verdensplan, hvilket svarer til omkring en tredjedel af verdensbefolkningen. Rapporten viser også, at gamingindustrien er en af de hurtigst voksende industrier i verden, og det forventes, at omsætningen vil nå op på 217,9 milliarder dollars i 2023.
En stor del af væksten i antallet af gamere skyldes den øgede tilgængelighed og popularitet af mobilspil og cloud-gaming, hvor spillene kan spilles online på forskellige enheder. Desuden har COVID-19-pandemien også ført til en stigning i antallet af gamere, da mange mennesker var tvunget til at blive hjemme og finde alternativer til fysisk interaktion og underholdning.
Gamingindustrien har også ført til oprettelsen af professionelle e-sportsorganisationer, hvor dygtige gamere kan konkurrere på højt niveau og vinde præmier og anerkendelse. E-sport har en enorm følgende på tværs af verden, og det forventes, at det vil fortsætte med at vokse og nå endnu større højder i de kommende år.
Alt i alt er antallet af gamere på både nationalt og globalt plan stadig stigende, og gamingindustrien er en af de største og mest voksende industrier i verden i dag.